Jak i czym wyciszyć samochód?

Wyciszenie, bądź coraz częściej spotykany zwrot wygłuszenie samochodu to zabieg znacząco podnoszący komfort podróżowania. Obecnie coraz mniej producentów przykłada należną uwagę do izolacji akustycznej swoich samochodów.... Optymalizacja finansowa zmusza do szukania coraz mniej efektywnych rozwiązań. Na szczęście na rynku jest dostępny szereg materiałów tłumiących przeciwdziałających temu problemowi: -maty bitumiczne badż butylowe..

Jakie są dostępne materiały?

Czym jest mata butylowa i czym różni się od maty bitumicznej? Na pierwszy rzut oka mogą one wyglądać podobnie, różnice lepiej dostrzeć można w dotyku. Masa butylowa będzie znacznie bardziej elastyczna, przez co nie wymaga od nas nagrzewania do wysokiej temperatury w trakcie aplikacji. Drugą ważną różnicą między matami jest ich odporność na warunki atmosferyczne. Z racji, że mata bitumiczna ma dużo mnniejsze właściwości plastyczne - latem gdy jest gorąco staje się nadto plastyczna i istnieje ryzysko "spłynięcia" jej z klejonego elementu. Natomiast w niskich temperaturach staje się twarda i kruszliwa. Powodować może to jej pękanie. Izolacja akustyczna polega na jak najlepszym odesparowaniu powierzchni od źródła hałasu. Warstwy mat czy pianek powinny być jednolite i szczelne, aby uzyskany efekt był jak najlepszy. Maty skutecznie redukują rezonanse, usztywniają karoserię oraz izolują od hałasu. Drugim ważnym elementem tłumienia są pianki akustuczne. Redukują one szumy oraz idealnie dopełniają efekt tłumienia, jako druga warstwa pokrycia dla mat. Pianki poza rozmiarem i strukturą moża podzielić przede wszystkim na te "zamknięto" komorowe oraz nie. W dużym skrócie te pierwsze nie wchłaniają wody, bądź wchłaniają ją w minimalnym stopniu. Drugie są podatne na wilgość i nie nadają się do aplikacji narażonych na kontakt z wodą.

Czym pracować?

Jak już bardzo ogólnikowo omówiliśmy rodzaje materiałów - przechodzimy do aspektu ich aplikacji. Zasadniczo powierchnia przed montażem musi być czysta,sucha i wolna od tłuszczów. Im bardziej skupimy się nad przygotowaniem podłoża to efekt będzie lepszy i bardziej trwały. Na wstępie powiniśmy powierzchnię dokładnie odczyścić od brudu, następnie odtłuścić. Na pomoc przyjść Nam może zmywacz silikonowy, bądź bardziej powrzechna benzyna ekstakcyjna. Czyszczenie truniejszych elementów możemy ułatwić sobie środkiem antykorozyjnym typu "baranek" który doskonale wgryzie się w obszary, których dokładnie nie odczyszczyliśmy i poprawi znacząco przyczepność maty czy pianki. Pamiętać musimy, aby preparat dokładnie odparował, co nieraz jest procedurą bardzo czasochłonną, także wypadałby stosować się do instrukcji zamieszczonej przez producenta na opakowaniu. Na przygotowaną wcześniej powierzchnię nakładamy warstwę maty bądź pianki, to kolejny bardzo ważny etap naszych prac. Mata musi być bardzo dokładnie i monco dociśnięta do elementu. W ofercie jest wiele narzędzi ułatwiających ten etap prac.

Narzędzia

Do dociskania możemy użyć dedykowanych wałków, rakli czy innego każdego przedmiotu który dokładnie dociśnie matę do elementu.

Zakończenie

Choć obecnie maty butylowe nie wymagają podgrzewania, proces ten zwiększa ich plastyczność oraz ułatiwa ich aplikację. W zależności od stosowanego materiału producenci zalecają pracę w temperaturach pokojowych (powyżej 15 stopni C). Gdy już udało nam się nałożyc maty oraz pianki możemy złożyć poszczególne elementy, usiąść wygodnie w fotelu samochodu, odpalić silnik i Następnie wyruszyć w trasę oraz cieszyć się ciszą... 🙂 Pozdrawiamy - zespół Sound Audio System