Profesjonalne car audio w BMW E63 Coupe – nowy wymiar dźwięku w luksusowym coupe
BMW E63 Coupe to samochód, który już w standardzie oferuje sporo emocji. Jednak oryginalne nagłośnienie samochodowe pozostawia wiele do życzenia – szczególnie jeśli jesteś miłośnikiem czystego, dynamicznego dźwięku. Dlatego właściciel tego egzemplarza zdecydował się na pełną modyfikację systemu audio – od wygłuszenia, przez montaż komponentów klasy hi-end, aż po precyzyjne strojenie procesora DSP. Efekt? Kompletny przełom w brzmieniu i doświadczeniu z jazdy.
W tym projekcie stworzyliśmy system, który przewyższa jakością nawet wiele domowych zestawów audio klasy premium. W kabinie BMW E63 powstała scena dźwiękowa, której nie powstydziłby się rasowy odsłuch studyjny. Wszystko z zachowaniem estetyki wnętrza i pełnej funkcjonalności auta.
W dalszej części wpisu pokażemy Ci, jak wyglądała ta realizacja krok po kroku. Dowiesz się, dlaczego Wygłuszenie samochodu to absolutna podstawa, jakie komponenty audio zastosowaliśmy i jak osiągnęliśmy brzmienie z najwyższej półki.
Zastosowany sprzęt car audio – przód w konfiguracji 3-drożnej
W projekcie nagłośnienia BMW E63 Coupe postawiliśmy na sprawdzone i wyselekcjonowane komponenty marki Steg – uznawanej za jednego z liderów w świecie hi-end Car Audio. Na froncie zastosowaliśmy pełnoprawny system 3-drożny, który zapewnia niesamowitą precyzję, szeroką scenę i wyjątkową głębię dźwięku. Oto szczegóły:
🔊 Tweeter – Steg MSS 1M
Na wysokie tony wybraliśmy Steg MSS 1M – głośniki wysokotonowe klasy high-end. Ich aluminiowa obudowa, neodymowy magnes i bardzo niski poziom zniekształceń harmonicznych sprawiają, że soprany są krystalicznie czyste i nie męczą przy długim odsłuchu.
✅ Estetyczny wygląd
✅ Dynamiczna i precyzyjna góra pasma
✅ Wyjątkowa szczegółowość
🔊 Midrange – Steg MSS 3
W roli średnich tonów zastosowaliśmy Steg MSS 3 – głośniki średniotonowe o średnicy 3 cale, stworzone z myślą o samochodowych instalacjach high-end.
✅ Bardzo szerokie pasmo średnich częstotliwości
✅ Niesamowita detaliczność wokali i instrumentów
✅ Świetna współpraca z tweetermi MSS 1M
Dla idealnego dopasowania ich do wnętrza, wykonaliśmy dedykowane dystanse montażowe na drukarce 3D, wykorzystując tworzywo ASA, które cechuje się wysoką odpornością na temperaturę i wilgoć – idealne rozwiązanie do drzwi samochodowych.
🔊 Woofer – Steg BM8 II
W miejscu fabrycznych głośników niskotonowych pod siedzeniami zamontowaliśmy zestaw Steg BM8 II.
✅ Subwoofery dedykowane do BMW
✅ Średnica 8 cali – większa powierzchnia membrany = więcej basu
✅ Świetne zejście niskich częstotliwości, bez potrzeby instalowania klasycznego subwoofera w bagażniku, ale tutaj trochę inną drogą poszliśmy 🤪
Wygłuszenie drzwi przednich – fundament dobrego brzmienia
Przednie drzwi BMW zostały starannie wygłuszone przy użyciu dwóch rodzajów materiałów marki STP:
🛠️ STP Black Silver – butylowo-aluminiowa mata wygłuszająca, która skutecznie redukuje wibracje i rezonanse blachy.
🧼 Pianki akustyczne K3S i K6S – stosowane jako druga warstwa, poprawiają separację akustyczną i eliminują niepożądane odbicia dźwięku wewnątrz drzwi.
Dzięki zastosowaniu wysokiej klasy wygłuszenia, znacząco poprawiliśmy warunki akustyczne wewnątrz auta – co bezpośrednio przełożyło się na jakość odtwarzanego dźwięku, szczególnie w zakresie średnich i niskich tonów.
Sercem systemu – Awave DSP 8.1: wzmacniacz i procesor DSP w jednym
Aby w pełni wykorzystać potencjał zestawu głośników hi-end marki Steg, potrzebne było równie zaawansowane serce całego systemu – wybór padł na potężny Awave DSP 8.1. To 10-kanałowy wzmacniacz klasy D z wbudowanym 10-kanałowym procesorem DSP, który zapewnia pełną kontrolę nad dźwiękiem w każdym zakresie.
Ten zaawansowany technologicznie procesor pozwolił na precyzyjne zestrojenie całego układu pod akustykę BMW E63, tworząc niezwykle naturalną scenę, głębię i przestrzeń dźwiękową – dokładnie tak, jak powinno to brzmieć w systemie klasy high-end.
🔧 Najważniejsze cechy Awave DSP 8.1:
✅ 10 kanałów wzmacniacza klasy D:
8 × 90 W + 250 W (4Ω)
8 × 135 W + 350 W (2Ω)
✅ Wbudowany procesor DSP ADI o wysokiej mocy obliczeniowej
✅ Przetworniki klasy Hi-End:
ADC AKM5538 (768 kHz / 32-bit)
DAC AKM4458 (768 kHz / 32-bit)
✅ Bluetooth 5.0 z obsługą: aptX / aptX HD / AAC / SBC
✅ Obsługa wszystkich formatów wejściowych:
Wejścia wysokopoziomowe
AUX (2 kanały)
Optyczne (Toslink)
Koaksjalne
OTG
✅ 9 wyjść wysokopoziomowych + 2 RCA
✅ Precyzyjna regulacja każdego kanału:
5-pasmowy EQ
Filtry PE, LS, HS, All-pass
Regulacja opóźnień, fazy i gainu
🔊 Co to daje w praktyce?
Dzięki Awave DSP 8.1 możemy w pełni wykorzystać potencjał 3-drożnego systemu frontowego, dokładnie dopasować pasma do konkretnego przetwornika oraz kontrolować kierunkowość i zgranie fazowe. Właśnie ten komponent sprawia, że całe nagłośnienie samochodowe działa jako spójna całość – z niesamowitą precyzją, dynamiką i detalicznością.
System brzmi nie tylko lepiej niż fabryczne zestawy audio – brzmi lepiej niż większość domowych systemów stereo klasy premium. A wszystko to z zachowaniem pełnej funkcjonalności auta i estetyki montażu.
🎛️ Sterowanie DSP – DRC w miejsce popielniczki
Aby w pełni kontrolować brzmienie systemu audio w czasie rzeczywistym, do procesora Awave DSP 8.1 dołożyliśmy zewnętrzny sterownik DRC. Umożliwia on szybkie przełączanie presetów, regulację głośności, balansu oraz subwoofera – bez potrzeby sięgania po aplikację czy laptop.
Dla maksymalnej estetyki i wygody obsługi, ramkę pod sterownik zaprojektowaliśmy od podstaw i wydrukowaliśmy w technologii 3D. Całość została zintegrowana z miejscem po fabrycznej popielniczce, dzięki czemu wygląda jak element OEM – fabryczny, ale lepszy.
🔧 Co dodatkowo zrobiliśmy?
✳️ Zintegrowany otwór na przewód USB, który służy do komunikacji OTG z DSP
✳️ Pełne dopasowanie koloru i faktury ramki do wnętrza pojazdu
✳️ Pewne mocowanie i dostęp bez konieczności rozbierania kokpitu
Efekt końcowy? Wygoda, funkcjonalność i elegancja w jednym – dokładnie tak, jak powinno wyglądać sterowanie w systemie klasy high-end.
Więcej basu – jak osiągnęliśmy mocniejszy dół pasma?
W odpowiedzi na potrzebę uzyskania bardziej wyrazistego i głębokiego basu, zdecydowaliśmy się na konkretne modyfikacje systemu car audio. Dotychczasowe subwoofery Steg BM8 II przestroiliśmy tak, aby pełniły funkcję kickbassów, czyli głośników odpowiedzialnych za uderzenie i dynamikę w zakresie niskiego środka i wyższego basu.
Aby natomiast uzyskać pełnoprawny subbas, dodaliśmy dedykowaną sekcję basową w konfiguracji:
🔊 Subwoofer: JVC Arsenal CS-AW7240
⚙️ Wzmacniacz: Monoblock Phoenix Gold Z1000.1
📦 Obudowa: Skrzynia szczelinowa o pojemności 35 litrów
Takie połączenie pozwoliło wydzielić z systemu osobną jednostkę odpowiadającą za głębokie, niskie tony. Subwoofer JVC Arsenal, wspomagany mocnym wzmacniaczem monofonicznym, pracuje w specjalnie zaprojektowanej obudowie typu bass-reflex (szczelinowej), co umożliwia uzyskanie potężnego i kontrolowanego basu nawet przy niższych poziomach głośności.
Podsumowanie – high-end car audio w BMW E63 Coupe 🚗🔊
Efekt końcowy tej realizacji to prawdziwy pokaz możliwości nowoczesnego car audio.
✅ Znakomite brzmienie: precyzyjna scena dźwiękowa, bogactwo detali i mocny, kontrolowany bas.
✅ Profesjonalne komponenty: zestaw 3-drożny Steg, procesor Awave DSP 8.1 i subwoofer JVC Arsenal z monoblokiem Phoenix Gold.
✅ Estetyka i funkcjonalność: montaż bez kompromisów – wszystko idealnie dopasowane do wnętrza BMW E63.
Dzięki naszym rozwiązaniom samochód zyskał nowy wymiar – nie tylko jako środek transportu, ale jako mobilne studio odsłuchowe, które dostarcza emocji przy każdej trasie.
Chcesz stworzyć podobny system car audio?
Zrealizujemy dla Ciebie system dopasowany do Twojego auta i oczekiwań – od projektu, przez montaż, po strojenie DSP. Skontaktuj się z nami!
📍 Sound Audio System
Zalesie 51K
21-025 Niemce (woj. lubelskie, 10 km od Lublina)
📞 534 346 658
📧 sound_audio_system@o2.pl
🌐 www.soundaudiosystem.pl
Dołącz do dyskusji na forum car audio!
Odwiedź StrefaCarAudio.pl