Volkswagen multivan t6.1 nasz najnowszy projekt car audio z komponentami Hi-End oraz kompleksowe wygłuszenie.
Od czego by tu zacząć?
Zawsze chciałem zrobić car audio wysokiej jakości w samochodzie typu VAN.
Udało się, ale zaczynamy od początku.
Wygłuszenie to nie tylko poprawa komfortu podróży, ale i podstawa przy procesie budowy systemów audio samochodowych.
To chyba najdłuższy i najbardziej czasochłonny element tej instalacji.
Wygłuszenie samochodu miało być kompleksowe i takowe jest.
Maty butylowe oraz pianki akustyczne położyliśmy niemal na każdym elemencie.
Wygłuszyliśmy podłogę.
Wygłuszyliśmy dach.
Wygłuszyliśmy drzwi przednie.
Wygłuszyliśmy drzwi przesuwne.
Wygłuszyliśmy klapę bagażnika
Wygłuszyliśmy nadkola przednie oraz tylne.
Wygłuszyliśmy elementy plastikowe tapicerek.
Tutaj link do naszego poradnika o wygłuszaniu samochodu:
Wygłuszanie samochodów- wyciszenia
Multivan t6.1 i fabryczne audio…
Było co poprawiać. Prosty system oparty na dwóch zestawach głośników.
Przednich w przednich drzwiach oraz tylnych w poszyciach tapicerek w części pasażerskiej,
Wszystko napędzane i sterowane z fabrycznego 10-calowego radia.
Budujemy Car Audio. Hi-End – czemu nie?
Trochę założeń początkowych, których nie można przeskoczyć po wstępnych ustaleniach.
Systemu audio ma nie widać. Do wykorzystania jedynie miejsca fabryczne.
Nie zrobimy słupków 😌
Nie zrobimy paneli głośnikowych 😌
Trudno, jakoś trzeba sobie z tym poradzić.
Miejsca fabryczne tweeterów, pomimo że na szczęście w słupkach są w koncie niemal 90 stopni dla słuchacza. Trochę to utrudnia. Nadal nie możemy przerobić osłony słupka, aby wyprofilować głośnik. Ustalenia to ustalenia.
Trzeba wybrać tweeter jak najmniejszy. Z niskim FS płytki, aby podziałać z kierunkiem za osłoną słupka. Półśrodek. Zobaczymy, co wyjdzie…
Charakterystyka głośnika w odchyleniu.
Głośnik mid-basowy musi sporo nadrobić w przedziale średnich tonów. Głośniki są kawałek od siebie. Dobrze, że w podobnej odległości od głowy słuchacza. Coś pozytywnego.
Działamy dalej.
Charakterystyka woofera poniżej.
Mamy na razie na kartce wybrane głośniki przednie. Dochodzimy do kolejnego małego problemu.
Subwoofer jak najbardziej. Pod siedzeniem. Z tyłu podróżują dzieciaki. Nie możemy im zakłócić podróży basem. Kierowca ma mieć muzykę. Tył to druga strefa. Komfortowa, multimedialna. Chcemy to rozdzielić. Powiedział Pan Marek.
Działamy….
Dużo miejsca pod siedzeniem to nie ma. Kupa przewodów. Bezpieczniki, przekaźniki. Hmm.
10 cali- nie ma opcji. Ani litrażu, ani miejsca.
Czy jest jakiś dobry 20-centymetrowy subwoofer. Który zagra w małym litrażu i będzie w stanie przetworzyć najniższe pasmo?
Szukamy.
Budzi zaufanie? Budzi!!!!
Car Audio w Multivanie t6.1 część dalsza.
Mamy już wstępnie wybrane głośniki. Znamy je. Z innych aplikacji, Tutaj jest trochę trudniej.
Stawiamy teraz na pewniaka.
Wzmacniacz z procesorem DSP Steg SDSP10.
To nie może się nie udać 😁
Na co postawiliśmy? Głośniki klasy Hi-End Focal Utopia. Multivan T6.1 ma szansę na dobre nagłośnienie!
Wyglądają jak milion dolarów. Grają jak przystało na głośniki samochodowe klasy Hi-End.
Sprawdzimy, jak wypadną w tej dość trudnej dla nich aplikacji,
Aby woofer miał szansę dobrze, zagrać drzwi muszą być szczelne.
Osadzenie głośnika sztywne. W przypadku kiedy głośnik gra z miejsca fabrycznego pod tapicerką. Musimy zadbać o eliminację wibracji boczka.
Poza zastosowaniem mat butylowych 4 mm na blachy drzwi oraz 2 mm na boczki.
Użyliśmy 3 mm pianki wodoodpornej
Oraz specjalnego kołnierza gumowego Ampire SWD165.
Pozwala on na uszczelnienie głośnika do tapicerki. Dodatkowo od tyłu pełni funkcję ochronną dla magnesu oraz terminali przed wodą.
W tak przygotowanych drzwiach swoje miejsce znalazły woofery Focal Utopia 6WM.
Tweetery Focal TBM wylądowały w fabrycznych miejscach na słupkach. Kierunkując je od tyłu, jak tylko można było na słuchacza.
Bez basu nie ma zabawy!!
No nie ma! Także pod siedzeniem kierowcy zamontowaliśmy w skrzyni ze sklejki 8 calowy głośnik ARC Audio ARC 8d4.
Wszystko podłączone i zagrało. Dużo, bardzo dużo strojenia. Pomiarów RTA i walki z fazami.
Udało się ułożyć scenę. Jest wysoko. Subwoofer zaskoczył. Nie gra jak 8 calowy głośnik.
Gra jak dobra 10tka!!!
Jak już mamy ogarniętą przestrzeń dla kierowcy. Trzeba zająć się komfortem podróży dla pasażerów.
Dla pasażerów hi-end’u już nie robimy. Wygłuszenie podniosło komfort, ale….
Ale musimy i z tyłu coś poprawić. Volkswagen ma być komfortowym środkiem transportu rodziny.
Fabryczne głośniki wymieniliśmy na coaxialne stegi MS650.
Zrobiliśmy drugą strefę dźwiękową.
Dla pasażerów przełączaną z poziomu Directror’a do procesora.
Dzięki temu pasażerowie mogą niezależnie cieszyć się swoją muzyką
lub korzystać z rozwiązań multimedialnych, o których zaraz napiszę.
Trochę rozwiązań umilających podróż.
Zamontowaliśmy dwa monitory podsufitkowe Android 19 cali.
Oba działają niezależnie.
Lub poprzez wyprowadzone gniazdo HDMI. Można do nich podłączyć urządzenie multimedialne i cieszyć się obrazem na dwóch monitorach jednocześnie.
Bym zapomniał. W celu zabezpieczenia samochodu.
Zainstalowaliśmy zestaw wideorejestratorów FineVu z trybem parkingowym!!